MAX 123 ajalugu

OIXIO ei sündinud tühjale kohale. Ühinenud ettevõtete MAX 123 ja Võrguvara ajalugu algab aastast 1991. Kauboikapitalismist tänapäeva Euroopasse - selline on olnud ka meie tee.

Alguses oli sõna...

... ja sõna "poniard" (selline oli 1991. aastal loodud ettevõtte nimi) oli firma asutaja, varalahkunud (1971-1997) Taivo Talkopi peas. Idee, et tema firma nimi saab olema Poniard (tõlkes "väike pistoda", umbes selline, millest lauldakse filmis Viimne reliikvia) tekkis juba lapsepõlves. Millega see firma tegelema hakkab, polnud tol ajal loomulikult aimugi.

Klassikaline lugu garaažis asutatud IT-firmast sai meie oludes pisut teise alguse - Poniard alustas Taivo isa Aldur Talkopi Mustamäe korteri 6 m2 köögis. Asutajateks olid peale Taivo veel Margus Kandelin ja kampa kutsuti ka isa Aldur ning tänaseni firmas aktiivselt tegev Ermo Kiisk. Ka siis polnud tegevusala veel päris selge, aga suund oli juba võetud.

Kõik hea tuli ikka Soomest

Tänu Soome sõpradele saadi Soomest hunnik kontoritehnika tarvikuid - trükimasinate, fakside ja printerite trükilindid, termopaberid - tootjaks firma Bruce Campbell. Hollywoodi staariga pole mingit seost :). 
Ja siis tuli pildile OKI - Jaapani firma, mis tootis kontoritehnikat. Soomest ja hiljem Rootsist oli võimalik Eestisse tarnida printereid (maatriks- ja laser-, hiljem ka LED-printerid) ning sellega oli otsus tehtud - Poniardist saab kohalik partner, mis varustab Eesti ettevõttete kontorid vajaliku tehnikaga. "... on midagi head, mida ei pea otsima kaugelt" -  nii kõlas ka esimene slogan. Sellesama sõnumiga ilmus ka Rahva Hääle esikaane üle-lehe reklaam, mis oli tol ajal nii uudne, et selle tellimiseks vajati peatoimetaja, 2020. aastal meie hulgast lahkunud, Toomas Leito isiklikku luba.

Äripäeva TOP 1 arvutifirma aastal 1995

Koostöö selliste 90-ndate maailma hiidudega, nagu NEC, Focus, Virgin, Axis, Triumph Adler, Primax, AM, UMAX ja loomulikult DELL, kellega algas koostöö juba 1994. aastal, viis selleni, et Äripäeva arvutifirmade TOP-is seisis 1995. aastal esimesel real Poniard AS. Lisaks kindlustas hea diil ühe Saksamaa partneriga (ICA-arvutid) pea aastaks sisuliselt monopoolse arvutimüüja seisuse Eestis. Oh, olid ikka head ajad!
Arvutite müük tähendas tol ajal lauarvutite müüki, sest sülearvutite hinnad kõikusid sõiduautode hinnaklassis. Põhiline igapäevane äri käis 90-ndatel siiski printerite, ekraanifiltrite* ja kontoritehnika tarvikutega. Ekraanikatted/filtrid on seoses turvalisusega taas päevakorda tõusnud, aga tol ajal olid need asendamatud abilised, et arvutikasutajad oma silmi päris ära ei tapaks.

Pildil reklaaminäidised möödunud sajandist
___________________________
Noorematele lugejatele ;)
*Ekraanifilter - kate kuvarile, et maandada elektromagnetvälja, parandada pildi teravust ja kaitsta silmi, loe head selgitust aastatetagusest Õhtulehest.

Aitäh, ajakiri Horisont!

Kuigi tegevusaadresse oli mitmeid, siis firma esimene oluline tegutsemiskoht oli Narva maanteel, nüüdseks juba kadunud majas, kus jagati ruume ajakirjaga Horisont. Targad inimesed ja tegus õhkkond mõjusid kindlasti hästi tol ajal väga noortele ja seiklushimulistele ärimeestele. Horisont oli Poniardile ja 1998. aastal kasutuselevõetud  kaubamärgile Max & Modem aastaid ka oluliseks reklaamikanaliks, mis mõjutas suuresti ka tõsiseltvõetava kliendibaasi kujunemist (lugejate huvialad, haridustase, intelligents jne).

Peale kolimist Teenindusmajja võeti ette suur projekt - trükitud Max & Modem arvutus- ja kontoritehnika kataloog, mille suurimaks tiraažiks oli suisa 7000 eksemplari. Kaanetüdrukuks Miss Tallinn 1999 - senini firmas tegev Katrin Sillamets. See oli üliedukas projekt, sest suured kataloogid polnud selleks ajaks veel Eestisse jõudnud. Kuigi firma oli selleks ajaks juba väga tõsiseltvõetav, iseloomustab seda aega siiski kõige paremini populaarne reklaamkingitus, mida jagati nii salongis kui messidel - pulverisaatoriga kurgupuhasti (throatcleaner), mis sisaldas 100% bitterit GammelDansk.

Modemist sai eilne päev

Uue millenniumi alguses oli selge, et kasutada kaubamärgis sõna "modem" pole enam paslik ja nii sai MAX, personifitseeritud hea nõuandja, uue lisa 1 • 2 • 3 - arvutid, teenused, lahendused. Seda muutust võib pidada lahendustepakkuja ajajärgu alguseks. Esikohale tõusis kliendi rahulolu ja IT tulevikukindlus, mitte lihtsalt müüdud arvutite kogus.

Ebaõnnestumised õpetavad ja edu innustab

Pluss- ja miinusmärgiga projektid ajaloos:
+/- Max & Modem Tartu
-     Kaubamaja Digimaailma Delli pood
+/- Internetikohvik Õllesummeril
+     DL Distributors (Delli seadmete hulgimüük)
-     MAX Digimarket

Õnnestumised innustasid ja toetasid äri ning kõigist ebaõnnestumistest (k.a. majanduskriisid) tuldi välja auga ja tugevamana kui enne, sest parafraseerides Lennart Meri: "sitt olukord oli alati meie tulevikuväetiseks".

___________________________
Kuidas "kastiliigutajast" sai IT-nõustaja, loe siit >